De Living

de volgende - kommil foo

  • 0 Reacties
  • 2120 Gelezen
*

Jan Maes

  • ******
  • 1 237
  • God is Liefde en Liefde is een werkwoord: er zijn!
de volgende - kommil foo
« Gepost op: 3 november 2016, 15:46:57 »
https://www.youtube.com/watch?v=4jmG-B5Oimo (7'35'')

7'13, m: raf en mich, t: raf en mich

ik heb m' n leven lang gedroomd
mezelf zorgvuldig klaargestoomd
voor een dood, een einde in stijl
heroïsch, groot, minzaam voor de bijl.
ik zeg maar wat: er is bv een vrouw in nood, zinkend in de zee, de zielepoot, waar is mijn reddingsboot, of nee: ik red haar zo, met de blote hand, ik werp haar op het strand, maar helaas, ik blijf er zelf in, ingehaald door bv een haai met een enorme vin, verschrikkelijk gebeten, in stukken gereten, zo'n dood wil ik. het hele strand, wat zeg ik, het hele land, kreunt onder verbijstering en verdriet, alleen omdat ik het leven liet, zo'n dood wil ik. een echte dood, een dood om prat op te gaan, om stil bij te staan, een legendarische dood, als herman brood, kop vooruit van het hilton af, eieren voor zijn geld, een briefje op de borst gespeld, maak er een feest van daar beneden, groetjes uit de tuin van eden
dat is tenminste dood.

maar helaas, dromen is dwaas, m'n einde was banaal, niks speciaal, gewoon teveel gezopen, ik kon nog amper lopen toch nog achter 't stuur gekropen, en plots een boom op de baan, valt mijn auto aan. een harde smak en 't was gedaan voor mij
simpelweg gedaan, voorbij
en daar lig je dan... je ziet jezelf van bovenuit
je toekomst tegen je eigen borst gestuit, je hoofd verbrijzeld in de voorruit
je lijf gemangeld in verwrongen staal, je voet nog op het gaspedaal.

voor wie het weten wil
alles wat men zegt is waar,
voor wie het weten wil, voor wie het echt weten wil
alles wat ik nu ervaar klopt
ik bedoel als je leven stopt

er is een tunnel, er is een wit licht, en dan... als een projectiel, een bliksemschicht
schiet je razendsnel de leegte in, je verroert geen vin, het voelt als een nieuw begin, maar desalniettemin wordt je voor een troon gedropt
ik zei het al: het klopt.

de volgende
een lange rij, pas gestorven zielen zij aan zij, de volgende, dik, dun, zwart, blank, stap voor stap dichterbij, de volgende
een man met een baard op een troon, met een mantel en een gouden kroon op het hoofd, de heer zij geloofd, heb medelij

god, ik heb mijn best gedaan, min of meer altijd van meet af aan, mijn best gedaan.

hoewel ik ben momentaan, ook onderuit gegaan, foute dingen gedaan, gezopen en gebrald, en dan de boel verknald, door zelfvoldaan, vreemd te gaan, gezwicht voor mijn geslachtsorgaan, mijn liefste pijn gedaan en dan kapot gegaan van spijt, gevallen op mijn blote knieën van de spijt, vol van ontevredenheid, de pedalen kwijt, bekend gestaan als slechte vriend, die schittert door afwezigheid en tot overmaat van ramp, ik loop tegen uw ultieme lamp, want geen haar op mijn vermoeide hoofd, heeft ooit in uw bestaan geloofd.
ik heb u geschapen
ik heb u bedacht
ik heb u geschapen
ik heb u bedacht
ik heb u zo geschapen opdat gij mij zou kunnen bedenken
ik heb u zo bedacht opdat gij mij zou kunnen scheppen

ik heb u bedacht,
ik heb u bedacht, in al uw luister, al uw pracht, met mijn verbeeldingskracht
omdat ik smacht, omdat ik troost verwacht, omdat het moed vergt om op eigen kracht op te staan, om telkens weer van voor af aan je eigen weg te gaan
daarom heb ik u bedacht
Ik heb u bedacht
omdat het comfortabel is te leunen, blind te steunen op een macht die alles stuurt, die als big brother door de wolken gluurt, je kritisch denken dichtplamuurt,
daarom heb ik u bedacht
en als u het weten wil: ik heb u slecht bedacht
ik heb u slecht bedacht...
ik heb u slecht bedacht, want u hebt er niks van terecht gebracht
er wordt in uw naam met man en macht gevochten, hele legers afgeslacht, in uw naam wordt verkracht, alleen ellende voortgebracht, u zaait tweedracht in het hart van de mens die als een dommekracht zijn ziel verpacht aan een spook, aan een droombeeld, een verzinsel, u bent een soort van sinterklaas, een dwaas, die als kromme haas, van niks gebaart, met lede ogen blind staart naar die arme mens, die gedwongen wordt te vechten voor een minuscule kruimel van de taart, ik heb u vogelvrij en dood verklaard, u krijgt een rode kaart, uw mening is geen cent meer waard,
u wordt gefnuikt, uw aandeel duikt, uw naam misbruikt door mr. de president, die lakei van het grote geld, die misplaatste held, die puur op basis van oplichterij zijn soldaten de dood injaagt, onversaagd voor een schamele soldij, en zelf een stap opzij als het gevaar dreigt, de ene laffe daad na de andere aan mekaar rijgt, pure schijterij, en al dat soort smeerlapperij in uw naam, in uw naam, in uw misbruikte naam,
en niet alleen hij, mr. bush, evengoed de andere partij, de mannen met baarden fundamenteel, ik heb het niet over jan, piet, joris of corneel, ik heb het over hen die te ver gaan, enkel en alleen in naam van de koran, overtuigd zijn van hun gelijk, ook zij zetten u in de zeik, u wordt gefnuikt, uw aandeel duikt, uw naam misbruikt door hen die als terrorist fungeren, blind geweld vereren, alle beschaving terug naar de oertijd katapulteren... allemaal in uw naam, in uw naam... in uw besmeurde afgekeurde, weggeteerde, opgesoupeerde, hoe-heet-u-ook-al-weer-naam.

de volgende
niks de volgende
nooit meer de volgende
weg met de volgende
wat hebt u toch met dat woord
waar heb ik dat nog gehoord de volgende, de volgende...
het is het favoriete woord van de tiran
van de te machtige man
het woord van hij die wikt en weegt en alle tegenstand zonder scrupules, achteloos van tafel veegt
de volgende, de volgende
met alle respect, maar u bent de volgende, het is voorbij
ik schuif u opzij, gedaan met die alleenheerschappij
uw rol is uitgespeeld, de kaarten opnieuw gedeeld, u bent een fossiel, oud, vergeeld
tijd voor een frisse wind, tijd dat alles opnieuw begint
maar dan beter, sterker, op hoog niveau
tijd voor een leider kommil foo
dus hier die mantel, hier die baard. ik heb mezelf tot god verklaard
ik draag de gouden kroon, ik zit op de hoogste troon
het voelt logisch, doodgewoon, het voelt als mijn verdiende loon
wie had ooit zoiets gedacht! eindelijk de verbeelding aan de macht
het mysterie tot de essentie teruggebracht
dus buig uw hoofd allemaal. val op uw knieën de hele zaal
halleluja!! richt uw blik hemelwaarts
ik ben het: voornaam god, familienaam walschaerts
zing, juich, wees blij
sluit aan achteraan de rij
laat u volledig gaan, de nieuwe messias is opgestaan
de volgende...

Productie:
Wolf
iTunes:
Beluister en/of koop dit nummer op iTunes
"To teach is to open someone's eyes, to let him see what he didn't see before." De Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick in 1985 in Leuven.