De Living

examenregeling met uur van binnenkomen, uitleg over het examen en evaluatieblad

  • 0 Reacties
  • 2188 Gelezen
*

Jan Maes

  • ******
  • 1 236
  • God is Liefde en Liefde is een werkwoord: er zijn!
Beste leerlingen,

Alvast een beetje uitleg over het mondeling examen:

Het uur dat je heb gekregen is het uur van binnenkomen.

1. Je komt binnen als ik je binnenroep of als de vorige leerling buitengaat en de volgende moet binnenkomen.

2. Je komt naar mij en trekt uit minstens twee fiches één fiche met daarop 2 zaken:

examenvraag 2 die een grotere vraag is met betrekking tot een van de clusters (zie ook onderaan p.1:

Les 06: RKK 

Les 07: samenleven met joden

Les 08: mens- en wereldbeeld van de homo economicus

Les 09: samenleven met moslims

Les 10: a sens of belonging in een gemondialiseerde multiculturele wereld

Les 11: Zijn wij (enkel) onze hersenen

Les 12: Technocalyps: invloed van de technologie

examenvraag 3: een citaat met daarbij de naam van de auteur of spreker (meestal uit een reportage of tekst uit de cursus) waarvan ik verwacht dat je

a) dat kan plaatsen in de cursus: in welke cluster/thema werd dit citaat uitgesproken of neergeschreven       

b) even uitlegt wat de auteur van het citaat met dit citaat bedoelt

c) een korte persoonlijke commentaar geeft op dit citaat 

Je zegt aan mij welk fiche je hebt getrokken en zet je dan aan een van beide tafeltjes om die twee vragen voor te bereiden. Je hebt 30 minuten voorbereidingstijd.

4. Je eerste examenvraag die je al hebt van begin februari heb je thuis grondig voorbereid met een duidelijk geformuleerde stelling en een pak goede argumenten en voorbeelden. Besteed van je 30 minuten voorbereidingstijd 25 minuten aan vraag 2 en 5 minuten aan het citaat. Denk eerst goed na wat je wilt antwoorden, schrijf een aantal zaken op en ga pas dan zaken opzoeken. Het is een openboekexamen: je mag gebruik maken van je cursus, notities, woordenboek en andere zelf mee gebrachte media op papier. Je smartphone MOET in je boekentas zitten en die MOET afstaan. Gebruik je vooraf thuis ingevulde evaluatieblad als inhoudstafel.

5. Na een half uur word je naar mij geroepen, maak je je tafeltje onmiddellijk helemaal leeg, leg je eerst je volledig ingevulde inhoudstafel in een daarvoor bestemd bakje af (- 1 punt als die niet (volledig ingevuld) wordt afgegeven) en zet je je daarna in de zetel.

6. a) Je krijgt 5 minuten voor de door jou thuis goed voorbereide vraag 1 + 1 minuut om af te ronden. In die 6 minuten stel ik tegenvragen waarop je onmiddellijk moet antwoorden. Die wordt gequoteerd op 9 punten. Zoveel te beter je argumenten en zoveel te beter de antwoorden op mijn vragen, zoveel te hoger de punten.

b) Je krijgt 5 minuten voor vraag 2 (uit een van de clusters) + 1 minuut om af te ronden. Die wordt gequoteerd op 9 punten.
c) Je krijgt 2 minuten om het citaat uit te leggen. Die wordt gequoteerd op 2 punten.

Deze 20 punten worden omgerekend naar 75, waarbij nog eens de quotering wordt geteld op 15 die je kreeg voor je semestertaak godsdienst. Samen 90 punten. 

Wanneer het examen afgelopen is, geef je je schriftelijke voorbereidingen af, neem je al je spullen mee, verlaat je het lokaal en roep je ONMIDDELLIJK de volgende binnen. Die moet al klaarzitten aan de deur van het lokaal. Tenzij ik een korte pauze heb ingelast. Buiten het lokaal blijft het stil genoeg zodat wij je in het lokaal niet kunnen horen.

Als er nog vragen zijn, kan je die via smartschool stellen of maandag tijdens de eerste twee minuten van het lesuur.

Veel succes met jullie examen.

Jan Maes

godsdienstleraar 3e graad       

PS In bijlage de regeling en volgorde voor het mondeling examen, evenals een licht aangepast evaluatieblad. Zaken die we echt niet gezien hebben en waarvan ik gezegd heb dat die wegvielen, moet je uiteraard niet quoteren en die mag je dus openlaten.   

 

 
"To teach is to open someone's eyes, to let him see what he didn't see before." De Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick in 1985 in Leuven.