De Living

Tachkemoni lecture wednesday 27th of August 2014

  • 0 Reacties
  • 2345 Gelezen
*

Jan Maes

  • ******
  • 1 234
  • God is Liefde en Liefde is een werkwoord: er zijn!
Tachkemoni lecture wednesday 27th of August 2014
« Gepost op: 24 augustus 2014, 21:14:03 »
A Concept of Religious Teaching

Presentation:

12y. World history book 7&8
18y. Biology, Modern History
1986 Religious Studies (Kandidaat) Bachelor)
2004-2007: Religious Studies: Holocaust/Neurology and moral behaviour: about determinism and free will 

Lesson 00: Introduction

My classroom: I called "The Living": http://www.de-living.be/?page=info

1.   Les 00a: Contract with the pupil or student
The teacher of religion as "Eye opener": “To teach is to open someone’s eyes, to let him see what he didn’t see before.” Richard McCormick 
Transfer of knowledge: not "learning in", but "learning about" and most certainly "learning from", self study, crtical analysis, profound reflection, interactive dialogue and discussion with a critical mind, and with knowledge, and strong argumentative based (personal) synthesis as a method. The course is supported by ICT with a discussion forum.
2.   Les 00b-d: Semester tasks: the good, the true and the beautiful (Plato)
Les 00b: x-possibilities: https://docs.google.com/folderview?id=0B-aCbhSc0z1rX0oxSk9DLXdCdHc
Les 00c: volunteering: https://docs.google.com/folderview?id=0B-aCbhSc0z1rX0oxSk9DLXdCdHc
http://www.checkpointtv.be/v/small-details/ (5’)
Les 00d: reading list: https://docs.google.com/folderview?id=0B-aCbhSc0z1rX0oxSk9DLXdCdHc

The lesson always starts with filling in the diary with lesson topics, tasks against () & program "cult hours" documentaries between 12h15 and 13h05.

Lesson with ppt, fragments of documentaries (VHS, DVD or the internet) or text. Pupils take extensive notes (2 pages pro hour).
Vb. 1. The lesson always starts with filling in the calendar with lesson topics, tasks against () & program "cult hours", documentaries every 
Course: read, edit and personalize & post on the forum

Table of content & evaluation form
https://docs.google.com/folderview?id=0B-aCbhSc0z1rdUlDcml3VEJlQnM&tid=0B-aCbhSc0z1rX0oxSk9DLXdCdHc

Lesson 00e-f: "To teach is to open someone’s eyes ,to let him see what he didn’t see before."
Introduction: The teacher: George Steiner: 
http://www.youtube.com/watch?v=r0k9uJXC6uY (11'08''-13'40'')+
http://www.youtube.com/watch?v=Pfja_I95kSc (6’57’’)

Lesson 01: Where do we come from and where are we going? Religion versus Science: Compatible or Incompatible?
1.   Reportage: The Big History Project, 2011. (48’+44’+49’)
Intro: https://www.bighistoryproject.com/thresholds/intro (2’15’’)

2. "If you want to believe in God, then you'd better not do it because of looking at the design, you'd better be believing in God because God speaks to you inside your head, or something of that sort." (Richard Dawkins)

3. Ook ik was heel lang overtuigd van het concept van intelligent design, vooral omwille van het besef dat we, indien dat God niet zou bestaan, dat ene winnende lot uit de triljarden zouden moeten hebben getrokken. Dat was echter voor dat ik de evolutietheorie van Darwin grondig genoeg leerde kennen, en met name het concept van natuurlijke selectie. Mijn vergelijking van daarnet doortrekkende betekent dit dat deze "loterij" inderdaad bestaat, maar ook dat de realiteit om ons heen de verzameling van al deze winnende loten is, omdat de natuur alle verliezende loten simpelweg wegselecteert. Om die reden geloof ik dus niet dat God de schepper is, wat echter niet wegneemt dat ik in God geloof, of toch tenminste in een hogere macht. Volgens mij is God immanent: permanent overal aanwezig, ook bij mij zelf; maar daarom niet per se transcendent: in staat om rechtstreeks in te grijpen in het universum; ik geloof dus ook niet in mirakels. Anders verwoord: "God" is voor mij aanwezig in alle goede daden door mensen verricht, en het "iets" dat mij ook aanzet het goede te doen: als het ware een geweten, maar dan méér.

4. Simon DJ, 6GWI8, nr. 1   

Lesson 02: God vs. Darwin & "Creation" versus evolution: does it matter?
Les 02c: Friends of God: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2006-2007/vrienden-van-god.html (8’13’’) +(32'-34'39'')
1. Les 02c: reportage (433c): God in Amerika (1/2): Vrienden van God (Tegenlicht), 29 januari 2007, Ned.2/VPRO, 20.55-21.50, 51’44” (00'50''-08'15'+12'37'-14'20'', 10')

2. Bij heel de reportage

3. Ik ben erg geschrokken dat er zoveel mensen in Amerika behoren tot de groep van de evangelische christenen. Ook bij het feit dat ze zo’n grote invloed in de politiek en dus een grote impact op het dagelijks bestuur van deze staat hebben, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik begrijp  de reactie van Dawkins dan ook goed  wanneer hij zegt dat het tijd wordt dat mensen de moed hebben om als atheïsten uit de kast komen. Wie niet gelooft of zich een atheïst durft noemen, wordt als dwaas bekeken en in een hoekje geduwd. Weinig christelijk naar mijn mening. 
Hoewel ze in de Verenigde Staten vrijheid hoog in hun vaandel schrijven, is er van weinig vrijheid in denken sprake bij de evangelische christenen. Ik zie hier dus een grote contradictie.  Deze grote groep begeleidt hun kinderen niet naar volwassen, zelfstandige denkers maar naar volmondige na-apers.

4. Lauren D, 6LaWe nr.3

Lesson 03: Religion, meaning and philosophy: sense and / or nonsense regarding questions of life?

Les 03a: Reportage  (256b): The primal power of the mind, in Evolution. Triumph of an idea
Deel 5/6: http://www.youtube.com/watch?v=uF8_UyeW-8o (7’15’’)
Deel 6/6: http://www.youtube.com/watch?v=GxEJ9wrt5oQ (5’29’’) (02'00''-05'00'')

Les 03j: Religion versus free speech: May you mock religion?

1. Les 03j: Documentaire: Maher, B., Religulous, 2008, 97’. P.29
(5/7) https://www.youtube.com/watch?v=Ata2-mVt0cA (8'34''-10'00'')
(6/7)  https://www.youtube.com/watch?v=4cRH-SRB5LE (00'00''-6'26'')

2. "Thanks for being Christlike, and not just Christian" - Bill Maher

3.  Ondanks het feit dat Maher zowat heel de uitzending andermans geloof bespot en afkraakt, kunnen we uit dit citaat toch afleiden dat hij nog enig respect heeft voor het Christendom. Hij vat het Christendom hier namelijk anders op dan hoe de meeste mensen die getoond werden in deze reportage het opvatten. Met "christlike" bedoelt Maher in mijn ogen de essentie van het Christendom, goed en rechtvaardig handelen tegenover de medemens. Met "not just christian" bedoelt hij een christene zijn zoals de meerderheid van de mensen in deze reportage het opvat. Maher geeft dus toe dat men weldegelijk zo moet leven als een 'christene', als men alles maar kan relativeren en niets radicaliseert. Desalniettemin gaat Bill in deze reportage op zoek naar de uitersten van de maatschappij, en negeert hij de meerderheid van de mensen die wel als 'normaal' bestempeld zou worden, de kijker krijgt dus een vertekend beeld van het christendom. Uiteraard levert enkel het eerste goede televisie op.

4. William Marynissen, 6 Lawi 6, nr. 5

Lesson 04: The Bible & Jesus: old, but also out of date?

Les 04a: God on trial: Fragment of the movie of De Emmony, A., God on Trial, 2008, BBC, 22012-12040, 11'.
https://www.youtube.com/watch?v=pkQbxBQf1yU (10’14’’)

2. "You can be a Jew with God. You can be a Jew against God. But you can not be a Jew without God. "(Elie Wiesel)

3. Geloof, dat is waar religie om draait. Niet alleen in het Jodendom, maar in alle religies. Heel de godsdienst is gebaseerd op geloven in een God, in bepaalde waarden en normen, in verlossing en nog veel meer. Dat is wat godsdienst mooi maakt, maar ook heel moeilijk. Want dat is waarom veel mensen vandaag niet meer 'echt' geloven. De wetenschappelijke invloed is zo diep in onze cultuur binnengedrongen dat we hebben geleerd alleen te geloven wat bewezen is. We zijn nu meer dan ooit extreem kritisch, zeker als het gaat om Bijbelteksten. Terwijl men vergeet dat die teksten niet geschreven zijn om tot in het kleinste detail te analyseren. Het zijn verhaaltjes, sprookjes bijna, met een boodschap van geloof. En die boodschap is het enige dat telt. We moeten niet proberen geloof rationeel te benaderen, geloof moet je voelen. Geloven in een God betekent niet dat je denkt dat God kan toveren of heel de aarde heeft gemaakt zoals die er nu uitziet. Geloven in een God betekent dat je gelooft in de toekomst, dat alles kan goed komen. Dat je gelooft in het goede in andere mensen. En dat je gelooft dat je niet alleen bent, dat er altijd wel iemand is die van je houdt en voor je zorgt. Geloven in een God is tijdloos en is in elke cultuur nuttig. Geloof kan je meer kracht en levenslust geven dat wat dan ook. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn.
4. Annelies DM, 6 GWi8 nr. 2

Les 04d: Rev. Carel Ter Linden in his book:What am I doing here in God's name?: In short, God, the Essence of existence as Israel has understood, is - in my view - of an ethical character. It is ultimately about our human actions. If I had to describe in more detail the word 'God', I would say: Is is all about an inner experience, a decisive appeal to be a responsible human being, responsible over this earth and over all life, and about how he should do this, and about how he should'nt  do it.

Lesson 5: Christianity: an attractive model for the future?

Lesson 05i : The dynamic ABC-model

1) Les 05i: Het ABC-model, p. 94, §2

2) C staat voor die "christen" (of groep van christenen), die probeert met "Christus als camera", d.w.z. met de ogen van Christus, naar de werkelijkheid te kijken, die zoekt en wél probeert te zien waar, wanneer, waardoor en hoe de zelfontplooiing van de Ander bedreigd wordt.  (J. Maes)

3) a) Ik vind dit een mooie instelling en zeker mooi samengevat. Christen-zijn betekent voor mij niet het wekelijks de mis bijwonen, gedoopt worden, naar de catechese gaan etc. Voor mij is het goed doen voor de medemens en proberen empathisch om te gaan met anderen. En dat is wat deze quote samenvat; het oprecht kijken naar de mensen en er naar handelen. 

b)Het ABC-model vind ik goed bedacht en nuttig als algemeen voorbeeld. Het beschrijft goed hoe de wereld in mekaar zit en zou moeten zitten en is zeker niet zomaar een loos verzinsel. Iedereen staat in dit schema in verband met elkaar, hoe het ook in werkelijkheid is. Het gaat over hoe elke mens zijn plaatsje verdient in deze wereld, in elke maatschappij, en hoe ermee om te gaan als dat plaatsje nu eenmaal niet aan de vereisten voldoet of gespiegeld kan worden.

4) Julie S., 6GL, nr. 1
 
Les 05i: At least Sylvieke (12'25''-16'01'')

My research changed my life:
1. September 2005: Reunion: The tallit
2. Oktober 2006: Medal of Yad Vashem
3. 2008: Guide in the Jewish Museum for Deportation and Resistance
4. 2008: Lecture At least Sylvieke in Tachkemoni (followed by many other lectures about my research) 
5. March 2009: First exchange program with Tachkemoni
6. November 2010: My voyage to Israel and my promise in the Hall of Names & the Tallit
7. March 2012: Publication of my research by the Fondation de la Mémoire Contemporaine
8. Summer of 2012: A relationship with a Jewish partner, who works at the Fondation de la Mémoire Contemporaine, the honorary president for life of WIZO Belgium & Luxembourg who wanted to continue her Jewish household: no problem: Shabbes   
9. September 2012: (Free) Scientific Researcher at the Fondation de la Mémoire Contemporaine
10. September 2012:  Start going from time to time to the IJC in Brussels & Reading Torah and rabbinical comments on the Torah  on Shabbat
11. Oktober 2012: Voyage to Auschwitz with the Guides of the Casern Dossin & Tallit
12. September 2013: Started a mixed Talmud group: with Jews and non Jews
13. Mai 2014: Lecture “The Mission among the Jews” by the Reformed Church of Sanderusstraat in Antwerp (1932-1948) (Seventh Contact Day Jewish Studies on the Low Countries organised by the University of Antwerp
14. November 2014: Getting married November 8th & honeymoon to Israel           

It feels like "Coming home".

Lesson 6: The Roman Catholic Church a force for good or not?

Les 06p: Intelligence² debate: Motion: The Catholic Church is a force for good in the world (BBC World News), 45’.
deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=SumnIqY_tUM&feature=related 
(Ann Widdecombe  en Stephen Fry) (2'30'-9'21'')
deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=kHnVWs3Et8M&feature=related 
(Stephen Fry en verder debat) (0'00'-1'21'')

   at the beginning after the debat difference
For   678   268   - 410
against   1102   1876   + 774
undecide   346   34   - 312

Lesson 07: Living with Jews in a multi-religious society: dream or nightmare?

Lesson 07a: Film: GARBARSKI, S., Le Tango des Rashevski, 2003, 96’ , 22'-25', 3'.

Lesson 07b: The story of the Jews (5/5) 0'00-8'11'
 
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=4761.msg62362#msg62362

The "cult hours" reportages or movies: in January 2015 (Liberation of Auschwitz): Uprising
https://www.youtube.com/watch?v=2fT5MBHWZpY
The Uprising: 12230-12630; Speech of Mordechai Anielewicz 15423-15600. 

Visit of the Synagogue in Edegem

March 4th (afternoon): Exchange with Tachkemoni (only for OLVE volunteers)
6 themes:
1. Tradition
2. Religion
3. Private and family life
4. National and international politics
5. Living together with non-Jews in a non-Jewish culture
6. WWII, Holocaust/Shoah and antisemitism

Eye-opener

http://joodsactueel.be/2011/02/09/bezoek-aan-joodse-school-ware-eye-opener-voor-studenten/
http://joodsactueel.be/2012/05/30/ontmoeting-tussen-joodse-en-niet-joodse-leerlingen-in-antwerpen/
Joods actueel: Is Judaism a force for good in the world?
Before: 107 students
For: 8
Against: 6
Undecided: 93

After
For: 46
Against: 7
Undecided: 53

Calling myself a liberal Judeo-christian humanist: I hope in some way I opened your eyes as well, as well as Judaism has opened mine. And I want to end with what I organize each year Wednesday afternoon of the Passover holidays. Thank you.     
Free Hugs :http://www.de-living.be/?page=freehugs 2013 (3’17’’)

 
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 18:29:35 door Jan Maes »
"To teach is to open someone's eyes, to let him see what he didn't see before." De Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick in 1985 in Leuven.