Concepten van godsdienstonderwijs
Prof. Pollefeyt, Praktijkseminarie, Fac. GDW KULeuven, 19 maart 2012
TWEE OF DRIE lessenreeksen.
1. Je legt uit wat je precies in de klas doet, waarover het gaat, hoe je dat aanpakt
2. Je hebt materiaal mee om te laten zien aan onze studenten, dit kan geprojecteerd worden
3. Je zegt ook wat de feedback van de leerlingen op deze lessenreeksen is.
Lessenreeks 05 in het 6e jaar ASO: Christen-zijn: Het dynamische ABC-model (met nadruk op de christelijke naastenliefde)
(4 lesuren laatste vier lessen voor de kerstexamens)
Materiaal :
1. Les 05a: Een kritische tekst over christelijke waarden van Etienne Vermeersch.
2. Les 05b: Blijf af van Damiaan van arts-epidemioloog Luc Bonneux (Goddelijke mirakelen zijn ethisch verwerpelijk en wetenschappelijke leugens.) “Hij wordt gerecupereerd door de hiërarchie die hem tijdens zijn leven uitspuwde. Jef de mens is zoveel meer waard dan een heilige Damiaan.
3. Les 05c: (Mt. 25,35-40 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten… ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe): De Cock, J. TEDxFlanders – Jan De Cock
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=3524.0 (5’)
4. Leerlingen: Paper: Zien of niet zien, dat is de vraag!
http://users.telenet.be/de-living/Zien%20of%20niet%20zien.doc In de les: Powerpoint : dia 1-2, 14-42, 53-55 op
www.de-living.be onder de knop “Nuttig”:
http://users.telenet.be/de-living/Humanistisch%20christendom%20of%20christelijk%20humanisme%20Elcker-ik%2001.06.2010.pptWar Photographer James Nachtwey
Why photograph war?
http://www.youtube.com/watch?v=x3VoyjUP8hg (3’40”)
Taak Lees, bewerk, personaliseer en post over Les 05 (incl. evaluatie ABC-schema). Die posts worden gequoteerd.
6HW:
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=4023.06ECWI:
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=4028.06HW p.1-13: Discussie begint al nog voor ik er les over heb gegeven.
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=3554.05. Tenminste Sylvieke: 5’ (12’-16’) (4’)
6. Advents- en kerstbezinning: “Mensch”
7. Kerstexamen:
a. Semestertaak:
http://www.checkpointtv.be/v/small-details/ (5’)
b. Essay met opinïërende stelling over een van de knooppunten van de gesprekstekst van Johan Bonny &
Lessenreeks 06 in het 6e jaar ASO: De Rooms-katholieke Kerk in Vlaanderen
(8 lesuren in januari)
1. Enquête: Motie De RKK is een kracht ten goede in de wereld (106 lln.)
Voor Na Verschil
VOOR 32 18 -14
TEGEN 39 65 +26
ONBESLIST 36 24 -12
2. Les 06a: Dobbelare, Billiet en Voyé: Religie en kerkbetrokkenheid: naar een sociaal gemarginaliseerde kerk? hNieuwe mensen, nieuwe tijden
3. Les 06b Rik Torfs hoorcollege:
a. De Kerk in Vlaanderen in de 20e en begin 21e eeuw: 14:004 (001’50’’) Over Humanae Vitae
b. De kerkstructuren vandaag en morgen: 009 (003’40’’) Over parochiestructuren en solo-religieuzen
c. Wat is katholieke identiteit? 14:011 (003’22’’) over Kerk als “pourriture” , als bibliotheek
4. Les 06c: Documentaire: Deliver us from Evil: 12234-13110, 9’.
http://video.google.com/videoplay?docid=7745088455537169028#5. Les 06e-g: De Danneelstapes
6. Les 06i: Sex and the holy city
7. Les 06k: E. De Smet, De Kerk staat aan de kent van de aispatiënten, in Kerk en Leven
8. Les 06l: J. Stevens, De kruistocht van paus Benedictus in Knack
9. Les 06m: Rogiers, Wat geloven die mensen nog? Vlaamse katholieken twisten over de toekomst van hun kerk.
10. Les 06n: Open Venster: Jongeren in gesprek met Johan Bonny
11. Les 06q: Reportage God en Klein Pierke: Jeanne Devos
12. Les 06s: Les Intelligence2 debate: Motion: The Catholic Church is a force for good in the world.
De volledige speech van Ann Widecombe & Stephen Fry: 1128-1916, 8’.
http://www.youtube.com/watch?v=SumnIqY_tUM&feature=related13. 6HW:
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=4113.06LWI6/8/WeWI8:
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=4105.014. Enquête: Motie De RKK is een kracht ten goede in de wereld (106 lln.)
Voor Na Verschil
VOOR 678 268 -410
TEGEN 1102 1876 +774
ONBESLIST 346 34 -312
Lessenreeks 07 in het 6e jaar ASO : Jodendom en islam
15. Enquête: Motie Het jodendom is een kracht ten goede in de wereld (106 lln.)
Voor Na Verschil
VOOR 8
TEGEN 3
ONBESLIST 20
Les 07b: De film: Le Tango des Rashevski
Dertig van onze zesdejaars gingen daar in gesprek gaan met 41 joodse vijfdejaars, met vragen die zij zelf formuleerden en die geclusterd werden rond zes thema’s: 20 minuten per cluster.
1. traditie,
2. religie,
3. privé- en familieleven,
4. nationale en internationale politiek,
5. samenleven met niet-joden in een niet-joodse cultuur,
6. WOII, holocaust/shoa en antisemitisme.
Reacties:
http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=3710.0http://www.de-living.be/smf_forum/index.php?topic=3713.0 7. Enquête: Motie De islam is een kracht ten goede in de wereld (106 lln.)
Voor Na Verschil
VOOR 6
TEGEN 51
ONBESLIST 48