Dag allemaal,
Peter G. en ik hebben vandaag op één uur tijd heel efficiënt het ILC-ILD-project voor de derde graad voorbereid:
Dit zijn de competenties ILD-ILS die we hiermee hopen te realiseren:
4, 10, 12, 22 en 24.
https://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/atoms/files/20121206_dossier_ILSenILD.pdfDit is de link naar de reportage die we in de eerste van twee lessen tonen.
ILC-ILD-project: Telefacts NU S2020 A1 Sanda: reconstructie van een fatale studentendoop (48'05'') https://vtm.be/vtmgo/afspelen/e747ccdf7-720e-44ee-8aee-3817b514a708Opgelet: in 5/6 TOS hebben we maar één contactuur per week en daarom plan ik volgende week
Di 11/5 10u35 tot 11u25 reportage in.
Het zou goed zijn als ook de leerlingen van NCZ daarbij zouden aansluiten, want anders moeten zij die reportage in de flex op di 11/5: 13u50-14u40 bekijken .
Al de andere lessen hebben plaats in de week van 17-21/5 in het lokaal waar normaal NCZ wordt gegeven omdat daar sowieso het meeste leerlingen zitten.
Di 18/5 10u35-11u25: 5/6 TOS: bespreking (zie hieronder)
Di 18/5 11u25-12u15: 5/6/7 ITOS: reportage
Di 18/5 14u40-15u30: 5/6 MOTOS&WT: reportage
Vr 21/5 11u25-12u15: 5/6/7 ITOS: bespreking
Vr 21/5 13u-13u50: 5/6 MOTOS&WT: bespreking
Op het einde van de reportage wordt de leerlingen gevraagd om tegen de bespreking hun ouders te contacteren en te vragen of die ooit lid waren van een studentenclub, of ze zich hebben laten dopen, of ze zelf anderen gedoopt hebben, wat ze daarbij zoal hebben moeten doen of hebben uitgehaald met de eerstejaarsstudenten, of ze het opnieuw zouden doen en of ze het hun kinderen eerder zouden aanraden of afraden.
Bespreking:
0) Wat zeiden jullie ouders? Waren zij lid van een studentenclub? Raadden zij het je af of aan om lid te worden van zo’n club? Waarom?
1) Wat heb je gevoeld aan emoties bij het zien van die reportage? Wat is je vooral bijgebleven?
2) Dopen is een inwijdingsritueel. Hebben wij als leerkrachten ons als student laten dopen en deelgenomen aan cantussen. Waarom (niet)?
Zou je zelf bij een studentenclub willen gaan en zou je je dan ook willen laten dopen? Waarom (niet)?
3) Fragmenten:
a) Groepsdruk, rol, situatie of omgeving: Stanford Prison Experiment: Documentaire Human Zoo NL deel 2 https://www.youtube.com/watch?v=gPvwxCbA7_Y&ab_channel=DocuEnschede (33’22’’-34’48’’))
b) Conformisme: Het Ash-experiment: https://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8&t=1s&ab_channel=QuestionEverything
c) Autoriteitsdwang: Het Milgram-experiment: Documentaire Human Zoo NL deel 3 https://www.youtube.com/watch?v=kFVRXPzc7sg&ab_channel=DocuEnschede (27’11-31’48’’)4) Stel dat jij je zou laten dopen of dat je zo’n doop zou zien en je zou zien dat men “erover “ gaat en zaken doet die ingaan tegen je eigen normen en waarden, wat zou je dan
a) denken? Waarom?
b) zeggen? Waarom?
c) doen? Waarom?
Prettig weekend,
Jan
PS Met het project van de tweede graad vonden Peter G. en ik dat we daarmee competenties 4, 7, 14, 16, 21, 22, 23 en 24 realiseerden.
Kunnen David, Sam en Gert laten weten welke competenties zij realiseerden met het project in de eerste graad? De nummers volstaan.