De Living

De Vraagstaart van Proust (beantwoord door Jan Maes)

  • 0 Reacties
  • 6636 Gelezen
*

Jan Maes

  • ******
  • 1 198
  • God is Liefde en Liefde is een werkwoord: er zijn!
De Vraagstaart van Proust (beantwoord door Jan Maes)
« Gepost op: 25 augustus 2009, 17:55:00 »
Les 01e: Kennismaking en uitwisseling van interessevelden, ervaringen, vragen, bezieling… met “de vraagstaart van Proust” van Jan Maes en de lln.
 
DE VRAAGSTAART VAN PROUST
1.   Wat zou het grootste ongeluk zijn dat U zou kunnen overkomen?
Dat mijn kinderen zouden verhongeren en ik machteloos daarop zou moeten toezien.
2.   Waar zou U het liefst willen wonen?
In een huis met een ruime en lichte studeerkamer en living, en niet te ver van een boekenwinkel.
3.   Wat is voor U het volkomen geluk hier op aarde?
Erin slagen de kwaliteit van het leven van jezelf en van (een aantal ongelukkige) anderen zo te verhogen dat je kan sterven “with a satisfied mind” (Jeff Buckley)
4.   Voor welke misstappen kunt U het meest begrip opbrengen?
Voor misstappen uit pure noodzaak (bv. honger) of uit liefde voor een ander (bv. overspel)
5.   Wie is uw lievelingsheld in de literatuur?
De anti-held Basile Jonas uit Het reservaat van Ward Ruyslinck, omdat hij de witte olifant in de grijze kudde wilde zijn en daarvoor in een reservaat werd opgesloten.
6.   Voor welk personage uit de geschiedenis heeft U het meest bewondering?
Mahatma Ghandi
7.   Voor welke vrouwen uit heden en verleden koestert U de grootste bewondering?
Alle alleenstaande vrouwen die (in soms erbarmelijke omstandigheden ) hun kind(eren) hebben liefgehad en grootgebracht.
8.   Wie is uw lievelingsschilder?
Felix De Boeck omwille van zijn prachtige kleuren en zijn ontroerende themata 
9.   Wie is uw lievelingscomponist?
Schubert, Mahler en Pärt omdat hun muziek mij diep kan ontroeren en tot tranen toe bewegen
10.   Welke eigenschappen kunt U in een man het meest waarderen?
doorzettingsvermogen, zelfdiscipline, verantwoordelijkheidszin, origineel denken, intelligentie wijsheid, integriteit, geloofwaardigheid, hoffelijkheid en moed
11.   Welke eigenschappen kunt U in een vrouw het meest waarderen?
vrouwelijkheid, warmte, het talent om tien dingen tegelijk te doen, doorzettingsvermogen, origineel denken, assertiviteit, intelligentie, wijsheid, integriteit, moed, zorgzaamheid
12.   Welke deugd schat U het hoogst?
De moed om op te komen voor anderen én voor je eigen overtuiging en om daarbij ondanks alles tegen de stroom in te (blijven) zwemmen om jezelf niet te verloochenen
13.   Wat doet U het liefst?
(nieuwe) inzicht(en) verwerven en dat aan anderen doorgeven; en in functie daarvan lezen, nadenken, lesgeven, spreken, schrijven, iets nieuws bedenken en dat dan realiseren, én met anderen van gedachten wisselen over literatuur, spiritualiteit, ethiek, politiek, economie…
14.   Wie had U willen zijn?
De leraar die erin slaagt de uitspraak van de Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick waar te maken: “To teach is to open someone’s eyes, to let him see what he didn’t see before.”
15.   Wat is uw belangrijkste karaktertrek?
enthousiasme, doorzettingsvermogen en de moed om desnoods tegen de stroom op te roeien
16.   Wat waardeert U het meest bij uw vrienden?
Hun blijken van interesse, bewondering, warmte en genegenheid.
17.   Wat is uw grootste karakterfout?
Mijn welbevinden is te veel afhankelijk van de bewondering en complimenten van anderen voor mijn resultaten, realisaties en prestaties.
18.   Wat is uw droom van geluk?
Van iedereen de basisbehoeftes vervuld, waardoor iedereen tijd zou hebben voor welzijn en voor de levenskwaliteit
19.   Hoe zou U het liefst willen zijn?
Beter georganiseerd en efficiënter zodat ik meer tijd zou hebben voor mijn prioriteiten 
20.   Wat is uw lievelingskleur?
Blauw
21.   Wat is uw lievelingsbloem?
Bloemen laten mij onverschillig. Snijbloemen zijn als lijken, ze beginnen ook snel te stinken.
22.   Wat is uw lievelingsvogel?
Een eendenkuikentje
23.   Wie is uw lievelingsschrijver?
Primo Levi
24.   Wie is uw lievelingsdichter?
Ida Gerhardt, alhoewel ik zelden poëzie lees
25.   Wie zijn voor U de helden van vandaag?
Mantelzorgers van personen met een handicap of van chronisch zieken, Artsen en Advocaten Zonder Grenzen, Greenpeace, Gaia, mensenrechten- en milieuactivisten, ontwikkelingshelpers en lobbyisten voor het arme zuiden, integere journalisten, politici, politiemensen en rechters, grote denkers en schrijvers, pioniers met name op het vlak van de neurobiologie en de genetica, en natuurlijk briljante leerkrachten die erin slagen de leerlingen te doen uitstijgen boven zichzelf     
26.   Welke namen hoort U het liefst?
Jan, Hans, Leen, Tom 
27.   Wat verafschuwt U het meest?
onverschilligheid, oppervlakkigheid, slordig denken, luiheid, domheid, gebrek aan doorzettingsvermogen, blinde gehoorzaamheid, conformisme en kuddediermentaliteit
28.   Welk historisch personage vindt U het meest verachtelijk?
Zonder twijfel Adolf Hitler, alhoewel ik ook Stalin, Mao, Pol Pot, Leopold II, en andere genocideplegers en zogenoemde grote “veroveraars”uit de geschiedenis, die miljoenen onschuldigen op hun geweten hebben, veracht.
29.   Voor welke militaire prestatie uit de geschiedenis heeft U het meest bewondering?
De landing in Normandië op 6 juni 1944 (D-day), voor ons het begin van de bevrijding, én de opstand in het getto van Warschau.
30.   Wat was, volgens U, de belangrijkste omwenteling of hervorming in de geschiedenis?
Communicatiemiddelen als het schrift, de boekdrukkunst, de fotografie, de telefoon, de film, de radio en televisie en het internet omdat ze de kennis hebben gedemocratiseerd 
31.   Welk talent zou U het liefst willen bezitten?
Redenaarstalent om mensen het gevaar te doen inzien van extreem-rechts en -links politiek gedachtegoed en van alle vormen van politiek en religieus fanatisme en fundamentalisme.   
32.   Hoe zou u het liefst sterven?
With a satisfied mind
33.   Hoe voelt U zich momenteel?
Redelijk tevreden, alhoewel ik hoop dit jaar meer tijd te hebben om te lezen en te schrijven
34.   Hoe luidt uw devies?
Spiritus quiescit numquam (De geest rust nooit.), samen met: Plus est en vous.

Evaluatie:     /10 Motivatie:
"To teach is to open someone's eyes, to let him see what he didn't see before." De Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick in 1985 in Leuven.