De Living

6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke

  • 10 Reacties
  • 7464 Gelezen
*

Lucas Van Biesen

6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Gepost op: 16 oktober 2010, 10:59:27 »
1) Lucas Van Biesen
2) Bij heel de tekst
3) Ik vind het ongelooflijk dapper van de mensen die tijdens de oorlog en de jodenvervolging, hele families joden onderdak hebben gegeven en ervoor gezorgd hebben dat ze niet door de Duitsers opgepakt werden en weggevoerd werden naar de concentratiekampen of werkkampen. Ik heb vooral bewondering voor de mensen die het niet voor het geld deden. Deze mensen risceren hun eigen leven om het leven van andere te redden en hebben hier dan nog eens een enorme kost aan om soms hele gezinnen van eten te voorzien. Ook voor de mensen die het voor de winst deden heb ik bewondering want ook al doen ze het enkel voor de winst, toch risceren ze hun leven met deze joden in huis te halen. Er zijn nog wel vele mensen opgepakt voor het in huis houden van Joden, en dit gebeurt meestal door het verklikken van andere mensen in de buurt. De mensen die verklikken aan de Duitsers zijn onrechtsreeks ook moordenaars, want als zij dit niet hadden gedaan dan waren de mensen die ze verklikt hadden waarschijnlijk niet gestorven.
4) Lucas van Biesen , 6MtWe  Nr. 10

*

Delphine Audooren

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:42:30 »
1) Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) Bij heel de tekst
3) Bij het lezen van de tekst was ik toch wel opgelucht door het feit dat er dan toch Belgen waren die nog menselijke gedachten hadden en dus inzagen dat de Duitsers het niet bij het rechte eind hadden.
Ik heb zeer veel respect voor de mensen die joden onderdak geboden hebben, hiermee brachten ze tenslotte ook zichzelf in gevaar. In de oorlog was aan voldoende eten geraken al niet gemakkelijk, laat staan als je er dan nog een aantal mensen extra bij neemt om te voeden. En dit moest dan nog eens allemaal in het geheim gebeuren. Dit lijkt me alles behalve evident. Natuurlijk heb ik bewondering voor iedereen die de joden op een of andere manier hielp dus ook voor de mensen die joden verborgen voor geld. Als je genoeg geld hebt vind ik het vooral egoïstisch want je laat mensen dan betalen om in leven te blijven maar het is uiteraard nog steeds beter dan ze de dood in te sturen. Wat ik niet snap is dat sommigen zich bezighielden met het verklikken van deze mensen, die we terecht helden zouden kunnen noemen. Alsof ze het nog niet erg genoeg vonden dat het leven van de joden verwoest werd, nee ook de belgen moesten gestraft worden. Dat vind ik echt afschuwelijk.
4) Delphine Audooren, 6MtWe, 1

*

seb_callens

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2010, 18:18:05 »
1) les 03f
2) heel de tekst
3) Ik stelde mij al de vraag bij het begin van de jodenvervolg, dat er nu toch mensen moesten zijn die opkwamen voor de Joden en hen steunden tijdens WOII. En het doet mij een plezier om te weten dat er toch enkele waren die hun uiterste best hebben gedaan om zoveel mogelijk Joden te beschermen tegen de duitsers met hun deportaties. Deze mensen verdienen zeer veel respect en aanzien te krijgen voor hun daden. Ze riskeerden hiermee ook hun eigen leven mee in gevaar te brengen, maar dat weerhield hen niet om hun steuntje bij te dragen aan deze onmenselijke toestanden die de duitsers hebben aangebracht. Ze zijn een groot voorbeeld en ik vind het spijtig dat er niet meerdere waren die zich aangesproken voelden om mee te helpen, maar er waren er toch enkele die moedig genoeg waren.
4) Sébastien Callens, 6MTWe

*

Stijn Callewaert

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2010, 18:43:30 »
1) Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) Bij heel de tekst
3) Ik vind het heel dapper van de mensen die de joden hebben geholpen tijdens de oorlog. Ze riskeerden hun eigen leven om het leven van een ander te redden. Sommige deden het uit winstbejag en dat is niet zo speciaal, maar anderen deden het uit menslievendheid. Voor deze mensen heb ik zeer veel respect. Deze mensen beseften dat het niet juist was wat de duitsers deden. Iedereen had het al moeilijk tijdens de oorlog omdat er zo weinig voedsel enzo was maar toch haalden sommige mensen joden in huis waardoor ze waarschijnlijk nog minder eten hadden want de joden kregen geen rantsoenbonnen meer.
4) Stijn Callewaert, 6MtWe, Nr.4  

*

Julien Godts

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2010, 14:02:10 »
1) Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) Bij heel de tekst
3) Ik vind het geweldig dat mensen tijdens de oorlog onderdak gaven aan joden. Niet alleen liepen ze dan het risico zelf opgepakt te worden maar deze mensen hebben talloze levens gered. Het maakt mij niet uit wat hun motief was om mensen te laten onderduiken in hun huis, zelfs mensen die het voor het geld of goederen alleen deden verdienen respect vind ik. En voor de joden is wat geld een meer dan betaalbare prijs als het om hun eigen leven gaat. We weten natuurlijk niet percies wat de mentaliteit van die tijd was maar ik denk niet dat in deze tijd zo veel mensen hun eigen leven op het spel zouden zetten om dat van een ander te redden, vooral als de ander een vreemde is. Deze mensen zouden een prijs verdienen en een erkenning in verschillende boeken. Deze mensen zijn de echte helden van onze samenleving
4) Julien Godts 6MtWe nr 5

*

Anouk van Dongen

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2010, 16:31:07 »
1) Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) bij heel de tekst
3) Ik vind het verbazingwekkend hoe ontbaatzuchtig de helpers van de Joden waren in die tijd. Omdat er voor hen ook grote risico’s verbonden zaten aan het verbergen van Joden. Ze risceerden soms hun eigen leven. Voor hen was het ook niet makkelijk want ze moesten niet enkel hun eigen gezin bevooraden maar ook Joodse kinderen die ze onderdak hadden geboden, en te veel voedsel ineens kopen zou opvallend zijn dus alles moest in het geheim gebeuren, dat lijkt me alles behalve evident.
Een groot deel van de helpers waren diepgelovig en wilden goed doen voor hun medemens.
Deze mensen moeten beschouwd worden als helden.
Ook is het fantastisch hoe deze mensen elkaar steunden, als ze werden opgepakt door de Sipo-SD losten ze niets, ze verklikten elkaar niet. Zo een samenhorigheid en onbaatzuchtigheid vindt men tegenwoordig niet zo veel meer.
4) Anouk van Dongen, 6MTWE, 11

*

Kaat

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:24:50 »
1) Les 03f
2) Bij heel de tekst
3) Hiermee wordt aangetoond hoe hecht een gemeenschap wel kan zijn. Uit menslievendheid besloten ze samen iets te doen om de Joden te helpen en het is hun ook gelukt door hun sterke onderlinge relaties. Als het slechts om individuen had gegaan hadden deze veel minder bescherming genoten en hadden deze zich veel eenzamer gevoeld in hun angsten. Sommigen deden het natuurlijk niet uit medeleven maar uit winstbejag. Ik vond dat deze mensen echt wel verschrikkelijk veel vroegen. Op deze manier konden enkel de zeer rijke Joden overleven en waren de armere bij voorbaat gedoemd. En dan nog te denken dat sommigen van deze 'verhuurders' er eigenlijk al warpjes bij zaten.
Gelukkig dat sommigen dan nog konden terugvallen op de goedheid van anderen die hun onderdak aanboden. Het lijkt me heel moeilijk om constant op je hoede te moeten zijn voor mogelijke invallen en geconcentreerd te blijven om mogelijke versprekingen te vermijden.
Ik denk dat we weinig horen van aparte helpers omdat er hier minder mensen van wisten. Maar er zijn er wel wat geweest. Vooral op het platteland dan omdat de situatie daar beter was. Toch zijn het er in percentage nog bitter weinig.
4) Kaat Vielfont
    6MTWe-15

*

Marilyne Luyten

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:36:50 »
1) Les03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) bij heel de tekst
3) Ik vind het zeer boeiend om te leren over de Joden en over het verbergen van deze gemeenschap. Ik kon me moeilijk voorstellen hoe het was om verborgen te leven. Door deze tekst en de lessen daarover kreeg ik al een beter beeld over dit leven.
De gastgezinnen moeten zeer moedig zijn geweest, aangezien ze zelf opgepakt en veroordeeld konden worden. Ze hebben zich toch ingezet om de Joodse gezinnen onderdak te geven en ze te voeden. Dit vind ik zeer knap.
De Joden moeten het ook niet gemakkelijk hebben gehad. Onderduiken is niet gemakkelijk. Eigenlijk is het ook een soort van gevangenschap. Sommige ouders besloten hun kind te laten verbergen bij een ander gezin. Dit moet een zeer harde beslissing zijn geweest. Dit vergt ook zeer veel moed.
Het moet ook moeilijk zijn geweest voor de Joodse kinderen. Zij moesten afscheid nemen van hun ouders, die ze waarschijnlijk niet meer zouden terug zien. Zij kregen dan andere ouders en een andere identiteit. Wat soms moeilijk moet zijn om te aanvaarden.
Door de hulp van Belgische gezinnen om Joodse families te verbergen zijn er gelukkig vele levens gered.
4)Marilyne Luyten, 6MtWe, 6

*

Laura Verbeeck

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:15:34 »
1) Les03f: Bystanders, victims and perpetrators
2) Bij heel de tekst
3) Ik vind het enorm moedig van de paar Belgen die dan toch Joden hebben ondergebracht. Ze riskeerden hun eigen toekomst hiermee. Of ze er nu geld voor vroegen of niet..ze hebben het toch maar gedaan. Dit verslag laat ook blijken dat geschiedenis niet alleen gaat over de verhalen zelf, maar dat we moeten onthouden dat er achter al deze gebeurtenissen ook mensen zitten. Mensen die in ellende hebben geleefd, mensen die zichzelf hebben opgeofferd, maar ook mensen die niets ondernomen hebben. Ten tweede toont dit verslag dat je zonder veel begininformatie, na lang doorzetten en alles grondig door te nemen, toch tot een mooi en volledig eindresultaat kan komen waar u terecht trots op mag zijn.

4) Laura Verbeeck, 6MTWe, 13

*

Julie van Duyl

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:49:35 »
1) les 03e-g p. 38-44
2) bij heel de tekst
3) Ik vind het echt ongelooflijk knap dat deze mensen dit hebben kunnen verwezenlijken. Het is een verschrikkelijke gebeurtenis in de geschiedenis geweest, die nooit had mogen gebeuren, maar ik zou echt niet weten wat ikzelf in de tijd zou gedaan hebben. Ik vind het ook ongelooflijk hoe ze deze mensen eigenlijk als gezinsleden beschouwden en eigenlijk waren het toch vreemde mensen voor hun. Het is geweldig dat ze toch nog 22 van de 29 mensen hebben kunnen redden. Wat echt walgelijk is, is dat er sommige mensen klikspanen waren. Dit begrijp ik zeker niet! Is het omdat ze in een goed plaatje wilden staan bij de Duitsers? Zo'n mensen kan men toch maar één woord voor bedenken. Het zijn walgelijke ratten, die het niet eens verdienen om op deze wereld rond te lopen.
4) Julie van Duyl, 6mtwe, 12

*

Julie Verhoeven

Re: 6MtWe: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:48:03 »
1)Les03f: Bystanders, victims and perpetrators
2)Bij heel de tekst
3)Na te horen te hebben gekregen hoe verraderlijk Belgen konden zijn tijdens de oorlog, hoopte ik enige goede wil van mensen te vinden. Mensen die het leven van andere meer prioriteit geven dan hun eigen leven. Daarom vind ik het geweldig om te lezen hoe al deze mensen zovele Joden hebben geholpen door ze te verbergen voor de Nazi's. Of het nu voor het geld was of uit menslievendheid, ze deden het toch maar. Wetende dat er risico's tegenover stonden. Wat ik verschrikkelijk vind zijn de mensen die ook maar durfden te klikken. Wat hadden ze eraan? Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er door mij mensen de dood zouden zijn in gestuurd. Het onderdak geven was natuurlijk helemaal niet evident. Je moest constant op je hoede zijn en je moest ervoor zorgen dat je onderduikers voedsel en dergelijke voorzieningen kregen. Chapeau dus voor diegene die dat klaar speelden, ervoor zorgden dat de Joden gespaard bleven van de concentratiekampen. Ze verdienen enorm veel eer voor wat ze gedaan hebben.
4)Julie Verhoeven, 6MtWe, 14