De Living

6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke

  • 15 Reacties
  • 10363 Gelezen
*

Mathilde Breukink

6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Gepost op: 18 oktober 2010, 21:21:51 »
1) Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators

2) Bij heel de tekst

3) Ik vind het enorm knap dat je zoveel geloof kan hebben dat je het leven van jouw gezin en jezelf wilt wagen om andere mensen te helpen. Ik denk niet dat ik dit risico zou hebben durven nemen. Je moest elke dag in angst leven, want er was altijd wel een kans dat de Duitsers huiszoeking zouden doen.
Het waarschuwingssysteem met de gordijnen vind ik goed gevonden. Maar ik vraag mij af hoe het kan dat de Duitsers dit niet wisten en bij huiszoekingen dan ook de gordijnen niet gewoon opendeden.
Voor de rest vind ik het ook enorm bewonderenswaardig dat ze geen van allen elkaar verraden hebben. Het is enorm sterk hoe je onder bedreigingen en folteringen mentaal zo sterk kan blijven dat je niets verklapt. Ik vind het daarom ook niet onlogisch dat Myriam haar vrienden heeft moeten verklikken. Ik denk dat dit weer bewijst hoe sterk moedersliefde kan zijn. Als de Duitsers hadden gedreigd  haar kinderen iets aan te doen als ze niets zij, is het natuurlijk dat ze heeft gepraat.

4) Mathilde Breukink, 6Lawi, nr.1

*

yannig bourgeois

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:20:56 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

Bij heel de reportage.

Het feit dat je via historisch onderzoek mensen terug bijeen kunt brengen die elkaar al zo een lange tijd niet meer gezien hebben vind ik wel zeer opmerkelijk. Gewoon door bronnen op een kritische manier te onderzoeken en niet alles wat je leest voor waar aan te nemen kan je hele connecties blootleggen en vele verwantschappen leggen.
Ik kan zeker begrijpen dat het ook een zekere voldoening moet geven om het laatste puzzelstukje te hebben gevonden en de puzzel af te maken. Dat je daarmee bovendien nog eens op tv komt is daarbij natuurlijk wel mooi meegenomen. Door je onderzoek kan je ook de nabestaanden een totaal andere kijk op de zaken geven bv. de nabestaande van Hersz Nadel die er achterkomt dat er toch mensen geprobeerd hebben om die man te redden. Deze uitzending is een goed voorbeeld dat je via historisch onderzoek mooie dingen kunt realiseren.

Yannig Bourgeois, 6LaWi6, 2

*

Caroline Preud homme

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2010, 18:30:24 »
1) les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas, 23.15-23.40, 24

2) Bij heel de reportage

3) Ik vind het zeer terecht dat de mensen die joden lieten onderduiken een medaille krijgen, ze hebben dat echt verdiend. Die mensen waagden hun leven om het leven van anderen te redden terwijl het in hun positie zoveel gemakkelijker zou zijn geweest om hen gewoon te verklikken. Ook voor de ondergedoken joden moet het niet makkelijk geweest zijn om voortdurend met de angst te leven dat hun leven de volgende dag voorbij kon zijn. Voor Sylvie vind ik het leuk dat ze haar “familie” nu terug heeft. Als je in zo'n moeilijke tijden veel tijd samen doorbrengt met de mensen van je "gastgezin" schept dat volgens mij echt een sterke band. Ze hebben samen zowel plezier als angst beleefd en kennen elkaar na zoveel jaren door en door. Zo'n vriendschap is moeilijk te verbreken!
Ik had er nooit zo bij stil gestaan dat historisch onderzoek zo veel kan betekenen. Voor Sylvieke is het gelukkig goed afgelopen,maar ik vind het toch wel heel jammer voor Willemien dat ze de hereneging niet meer kon meemaken.

4) Caroline Preud'homme, 6LaWi8, nr. 6

*

Melissa Ceulemans

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:19:06 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

Bij heel de reportage

Ik vond het zeer leuk dat er een reportage over Sylvieke gemaakt was, want nadat je zoveel over haar en haar verleden hebt gehoord, is het leuk om die persoon ook echt te zien, zoals ze nu is. Niet alleen zij, maar ook de anderen zoals de buurvrouw zijn interessant om naar te luisteren. Je krijgt een echt beeld bij heel het verhaal van Sylvieke en de personen. Door ze te zien besef je echt dat het die mensen zijn geweest die dat gruwelijk verleden hebben moeten meemaken.
Het is fantastisch dat ze terug in contact is kunnen komen met 2 mensen die haar vroeger geholpen hebben en dat allemaal door dat onderzoek. Zo zie je maar wat je allemaal kan bereiken als je je verdiept in historisch onderzoek en hoe belangrijk dat wel niet kan zijn!

Melissa Ceulemans 6LaWi6 nr.3

*

Laura Van der Beken

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:01:11 »
1. Les 03f; p. 40, §2

2. 'That was when Germans looking for Jews wanted to search Henri Schuyten's house in Antwerp, but he surprisingly enough intimidated them by his demand for a search-warrant, so they left to get one.'

3. Ik heb daar bewondering voor, want je leeft constant met de angst "als de Duitsers nu maar niet binnenvallen" en als ze dan binnenvallen wanneer er Joden in huis zijn, vraagt dat veel moed om de Duitsers terug te sturen. Niet iedereen zou zo gehandeld hebben. Henri zal heel veel gezag moeten hebben uitgestraald, want niet elke Duitser zou zich zo laten afwimpelen. Henri zal ook een zeer doordacht man geweest zijn, want ik kan geloven dat je op dat moment vol stress en angst zit. Hij laat zijn gevoelens niet zien en houd het hoofd koel, ik vind dat heel sterk.

4. Laura Van der Beken, 6lawi6, 17

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:05:17 »
Les 03e Lezing met Powerpoint: Maes, J. Ten Minste Sylvieke. Omstanders, slachtoffers, daders

Dia 17-18 Helpers; achtergrond

Het is zeer bewonderingswaadag dat zeer veel van die protestanten Joden hebben hebben geholpen, hoewel de achtergrond van de helpers er eigenlijk niet veel toe deed. Ze hebben stuk voor stuk een zeer groot risico genomen, en toch niet geweken voor het gevaar dat de nazi's opstelden. Ze veraadden elkaar niet, zelfs wanneer ze gepakt werden door de Sipo-SD, of andere machthebbers van de nazi's. Je zou bijna willen dat alle mensen in België protestants waren, maar dat zou misschien beter zijn gweest, maar ook natuurlijk voor een deel een averechts effect hebben gehad, want een mogelijke reden waarom ze deze fantastisch goede daad deden, is omdat ze eigenlijk als minderheid, niet meegingen met de grote massa; de katholieken. Ze waren wel wat gewend met discriminatie, zeker niet zo erg als de joden, maar toch, enige vorm zal er toch wel geweest zijn. Dus als iedereen in België protestants was geweest, waren er misschien wel meer joden gered, maar niet zoveel als men met een eenvoudige extrapolatie zou uitkomen.
Toch was het niettemin een fantastische daad.

Anton De Meester 6LaWi8 Nr 2
Denken dat je beter bent dan de anderen is pretentie.
Weten daarentegen dat je beter bent dan de anderen is geen pretentie, maar zelfkennis.

*

Anthony Van Bylen

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:06:44 »
1) Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas
2) Bij heel de reportage.
3) Ik kan me amper inbeelden wat Sylvieke allemaal heeft moeten doorstaan, het moet verschrikkelijk zijn om als kind elke keer gehecht te geraken aan je nieuw gezin en dan er telkens weer van verscheurt te worden. De oorlog eindigt dan wel maar daardoor komen de verscheurde families niet terug bij elkaar. Dat historici zo'n ingewikkelde puzzel kunnen oplossen en zo families terug bijeen kunnen brengen vind ik ongelofelijk. Bij het zien van deze reportage besef je pas echt hoe een impact het werk van historici op mensen kan hebben. Zomaar een familie die verspreid zit over de wereld 60 jaar later weer bijeenbrengen lijkt een onmogelijke taak. Met grondig bronnenwerk is het dus toch mogelijk.
4) Anthony Van Bylen, 6LaWi6, nr.14
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2010, 22:06:35 door Anthony Van Bylen »

*

Stiene Praet

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:39:12 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

Bij heel de reportage.

Het moet ongelofelijk zijn geweest voor Sylvieke om iedereen die haar heeft geholpen in de oorlog terug te zien. Ze spraken niet allemaal even goed Engels maar toch verstonden ze elkaar omdat ze allen de taal van de liefde spreken. Dat vond ik een hele mooie uitspraak van Sylvieke en ik denk ook dat het klopt. Er zijn niet veel woorden nodig op zo’n moment, een omhelsing en een blik zeggen meer dan genoeg: hoe dankbaar ze iedereen is, hoe graag ze die mensen ziet… Ze kunnen samen herinneringen ophalen zonder deze hardop uit te spreken. Ik denk dat dat ook heel belangrijk is als verwerkingsproces: gewoon samen terugdenken aan die tijd en steun vinden bij elkaar. Vrienden die je maakt in moeilijke tijden blijven voor eeuwig. Banden die ontstaan in de oorlog, wanneer de mensen op hun kwetsbaarst zijn, gaan niet snel stuk. Zelfs na elkaar al die jaren niet gezien te hebben zijn ze toch een hechte familie. Het is dan ook prachtig dat deze mensen door een grondige bronnenstudie elkaar terug konden vinden.

Stiene Praet, 6lawi8, nr. 5

*

Stéphanie Leysen

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:41:50 »
Les 03f: Bystanders, victims and perpetrators

Bij heel de tekst

Wat deze protestantse gemeenschap heeft gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog is echt bewonderenswaardig. Niet alleen het feit dat ze Joden hebben verborgen is ongelooflijk moedig gezien de omstandigheden, maar ook voor het feit dat ze elkaar niet verklikt hebben heb ik niets dan respect. Het getuigt van enorm veel wilskracht en moed om onder bedreiging en vaak zelfs foltering door de Sipo-SD je mond te houden en niemand te verraden. Ik kan dit nauwelijks begrijpen. Maar respect heb ik hier zeker voor.

Stéphanie Leysen
6LaWi6 9

*

Caroline Geens

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:46:27 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

Bij heel de reportage.

Ik vind het goed dat mensen die Joden geholpen hebben tijdens de WO II een medaille kunnen krijgen. De mensen leven welliswaar niet meer, maar ik denk dat het voor hun familie toch een ongeloofelijk goed gevoel is om te weten dat wat hun ouders gedaan hebben, ' heldenwerk ' was. Ik vind het echt knap dat die mensen Joden hielpen, ook al zetten ze daarmee hun leven en dat van hun familie mee op het spel. Het is echt bewonderingswaardig ! Want nu is het makkelijk om te zeggen "Ik zou dat ook doen", maar je kan nu niet weten hoe jij in die periode gereageerd zou hebben.
Het verhaal van Sylvieke is ook een heel uniek verhaal. Ik vind het echt fantastisch dat ze door zeer grondig bronnenwerk met haar 'familie' terug is herenigd. En ik hoop dat er nog andere mensen zijn, die net als Mr. Maes, bereid zijn om zo'n bronnenwerk te doen, zodat er ook nog andere Joden hun helpers terugvinden !

Caroline Geens 6lawi6 nr5

*

Rebecca Van den Brande

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:00:14 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

Bij heel de reportage.

Het is zeer ontroerend om te zien hoe een 'familie' terug bij elkaar wordt gebracht. Na zoveel jaar zien ze elkaar terug en ook al was Sylvie Reichman nog heel jong, toch heeft het een grote invloed gehad op haar verdere leven. Als het hechte netwerk van protestanten niet bestond of geen joden verborg, zou Sylvie misschien, net zoals haar ouders, gedeporteerd zijn (en gestorven). Ik vind het dan ook heel goed dat deze mensen beloond worden met een medaille, want zij waren echte helden en verdienen het om geëerd te worden. De meesten vroegen er ook niets voor terug, maar deden het gewoon omdat dat zo hoorde. De moed van deze mensen is zeer bewonderenswaardig.

Rebecca Van den Brande - 6LWi6

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:10:39 »
1)Les 03e-g: Ten minste Sylvieke 
2)Les 03g : bij heel de reportage
3) Het was emotioneel om te zien , hoe Sylvia Reichman deze familie kon terug zien. Uit het onderzoek heb ik geleerd dat bronnen analyseren en linken leggen zeer belangrijk is, en dat je zo ongeloofelijke dingen kan doen zoal het bijeenbrengen van deze mensen. Ik kan meneer Maes best geloven met zijn uitspraak " Dit was de beste dag van mijn leven." Het is zeer ontroerend als je de band tussen Sylvia en de familie Roozen  ziet , ze hadden zo'n invloed op haar , dat ze Truus als één van haar moeders zag, dit vind ik ongeloofelijk.
4) Alexander Demarbaix 6lawi6 nr4

*

Maxime Krug

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:29:32 »
Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke

Bij heel de reportage

Het is zeer impressionant dat kleine zaken zoals foto's of delen uit het jodenregister zulke grote gevolgen kunnen hebben, nl het bijeenbrengen van een familie. Door zeer kritisch en zeer nauwkeurig om te gaan met zulk materiaal kan men dus zeer grote ontdekkingen maken. Dit benadrukt hoe belangrijk bronnen zijn en het goed omgaan met deze. Uiteraard heeft het heel veel moeite gekost om deze taak tot een goed eidne te brengen maar als je dan ziet hoe deze mensen opnieuw verenigd zijn, en al die emoties die daarbij aan te pas komen dan besef ja dat je ewrk niet vor niets is geweest.

Maxime Krug 6lawi nr7

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:53:39 »
1)Les 03g: Reportage: ten minste Sylvieke, PRO, 23 maart 2007, Canvas

2)Bij heel de reportage.

3)Ik heb enorm veel respect voor de moed en zelfopoffering van de mensen die joden verborgen en hielpen. 'Heldenwerk' is hiervoor geen overdreven beschrijving. Sylvia Reichman heeft geluk gehad om bij zo een pleeggezin terecht te komen, die werkelijk alles deden om haar ook in die verschrikkelijk moeilijke tijden op te vangen. De familie Rooze heeft haar medialle meer dan verdiend! Ze zijn een voorbeeld voor ons allemaal door te laten zien dat zelfs in de ergste situatie mensen elkaar kunnen, moeten en hopelijk zullen helpen.

4)Nijs Nils - 6LWi8

*

pieterl

Re: 6Lawi: Les 03e-g: Ten minste Sylvieke
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2010, 23:16:39 »
1. Les 03f, bij heel de tekst
2. /
3. Ik heb veel bewondering voor de Vlaamse families die joden hebben verborgen gedurende WOII. De tekst laat je inzien hoe moeilijk het is dergelijke praktijken geheim te houden voor de bezetter. Het is verschrikkelijk dat het werk van deze dappere verzetsleden soms gedwarsboomd werd door verklikkers. Soms zaten verschillende mensen van 1 familie niet op hetzelfde onderduikadres, zoals Sylvieke die, nadat al bijna heel haar familie was weggevoerd, van haar grootmoeder gescheiden werd. Gelukkig bracht Julia haar regelmatig naar haar grootmoeder. Het is mooi dat deze families dankzij historisch onderzoek weer bij elkaar kunnen gebracht worden.
4. Pieter Lenaerts, nr. 3, 6LAWI8