De Living

Habemus Papam - Hoe interview je de paus?

  • 5 Reacties
  • 3351 Gelezen
*

Jan Maes

  • ******
  • 1 217
  • God is Liefde en Liefde is een werkwoord: er zijn!
Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Gepost op: 21 april 2014, 13:32:57 »
Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
KOPPEN - 03/04/14  do 03/04/2014 - 21:15
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/koppen/EP_140403_Koppen  (29'25'')
"To teach is to open someone's eyes, to let him see what he didn't see before." De Amerikaanse moraaltheoloog Richard McCormick in 1985 in Leuven.

*

KimVe

Re: Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2014, 19:03:08 »
1) Habemus Papam - Hoe interview je de paus?

2) Citaat : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/koppen/EP_140403_Koppen (13:20) Paus "Ik heb een bepaalde innerlijke rust, een grote vrede, een groot geluk. Dat komt ook met de leeftijd. Op ieders pad duiken er natuurlijk problemen op. Maar mijn geluk verdwijnt niet door die problemen."

3) Ik denk dat de paus hiermee wilt zeggen dat hij met de jaren, de wereld beter heeft leren kennen en de goedheid gezien heeft van de mensen. Er kunnen wel enkele problemen zijn, maar toch ziet hij het goede door het slechte. Voor mij klopt het dat met de jaren dat je de wereld beter kent, maar ik zou het eerder donkerder beginnen zien met de jaren in plaats van meer goeds.

4) Vraag voor de paus: Hoe denkt u dat de mensheid zich beter kan richten naar wat juist is?

5) "Waar ligt je schat?" : Volgens mij ligt mijn schat in mijn goedheid tegenover andere mensen, ik probeer zo weinig mogelijk mensen te kwetsen, niet fysiek en niet mentaal kwetsen van andere.

6) Kim Vercauteren, 5BI nr. 4

*

Bediriye P

Re: Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2014, 20:37:32 »
1) Habemus Papam - Hoe interview je de paus?

2) Citaat: Volgens mij moet je in de manier van spreken op zoek naar authenticiteit. Mijn authenticiteit is dat ik spreek als een gelijke. We zijn allemaal broeders, gelovig of niet, van deze religie of een andere, joden of moslims,we zijn allen gelijk. De mens is het middelpunt.

3) Ook al ben je gelovig of niet, moet je altijd eerlijk blijven tegen de andere mensen en de hiërarchie van de mensheid gelijk houden.

4) Vraag voor de paus : Vind u dat de drie grote godsdiensten gemeenschappelijke punten hebben?

5) Waar ligt je schat? : Ik vind dat mijn schat mijn godsdienst is. Omdat ik vind dat ik op een goede pad ben. Ik ben blij dat ik kennis heb dat de god bestaat namelijk Allah.

6)  Bediriye pala  5Ha nr.8

Re: Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2014, 21:00:40 »
1) Habemus Papam - Hoe interview je de paus?

2) Citaat : "Als ik voel dat een jonge man of jonge vrouw een zekere onrust voelt,  dan vindt ik het mijn plicht om die jongeren te dienen." - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/koppen/EP_140403_Koppen (11:44)

3) Volgens mij wil hij openstaan voor iedereen, jong en oud. Als er mensen zijn die vragen hebben, of twijfels bij het geloof, wil hij die uit te wereld te helpen door te antwoorden om de vragen die ze hebben.

4) Vraag voor de paus: Wat kan er volgens u gedaan worden om de oorlogen te stoppen, en in de toekomst te voorkomen?

5) Waar ligt je schat?: Ik probeer zoveel mogelijk mensen te helpen waar ik kan als ze een probleem hebben of iets nodig hebben.

6) Jeroen Claessens, 4, 5IB

*

Vincent L.

Re: Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2014, 22:32:19 »
1) Habemus Papam - Hoe interview je de paus?

2) Citaat : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/koppen/EP_140403_Koppen (15:28) Paus "We zijn allemaal broeders: gelovig of niet, van deze religie of een andere,joden of moslims, we zijn allen gelijk."

3) Het hangt ervan af hoe je dit bekijkt maar ik denk dat hij het bedoelt dat mensen elkaar helpen enzovoort. Ook denk ik dat hij wel weet dat het niet altijd zo is maar dat hij het toch wilt blijven zeggen tot dat dit gebeurt en er blijft in geloven. Hierdoor zouden de mensen veel verder geraken. In plaats van elkaar tegen te werken moeten de mensen samenwerken. Maar ik geloof er niet echt in dat dit ooit gaat gebeuren dat iedereen met elkaar kan omgaan. Er zullen altijd wel dingen in de weg staan.

4) Vraag voor de paus: Gelooft u erin dat de mensen elkaar echt gaan zien als broeders en zusters en elkaar gaan helpen of niet?

5) "Waar ligt je schat?" : Bij ligt deze bij mijn familie en mensen die ik echt vertrouw deze helpen mij met alles ik hun ook. Ik kan altijd op hun rekenen

6) Vincent Lumini, 5BI nr. 2

*

blerim.bacaj

Re: Habemus Papam - Hoe interview je de paus?
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2014, 09:33:54 »
Reflectie: ik vondt het intervieuw wel boeiend. het was nog nooit gebeurt dat jongeren de paus mochten spreken. de paus was zeer open en antwoorde op alle vragen van de jongeren en liet hen ongeveer 45 minuten spreken. het was een mooie ervaring voor de jongeren en iets dat ze nooit zullen vergeten. ikzelf zou niet zo veel moeite willen doen om de paus te spreken maar dat is dan mijn persoonlijke gedachten.

Waar licht mijn schat: mijn schat licht bij mijn familie en mijn geliefden als ik liefde van hun krijg heb ik mijn schat gevonden.

Vraag aan de paus: mist u in u leven geen partner?

blerim bacaj 5ha 1